Onderwijsinstellingen gaan met de maatschappelijke uitdagingen aan de slag. Via kwaliteitsvol onderwijs, wetenschappelijk onderzoek en maatschappelijke dienstverlening gaan ze er creatief mee om. In tijden van global change is er niet één ‘juiste’ oplossing: er is geen uniek traject naar duurzaamheid. Wel is er een geëngageerd leerproces met een mondiaal gedeelde sense of urgency: we moeten veranderen (Hugé et al., 2020).
Dat brengt enkele fundamentele vragen over de rol van de onderwijsinstelling met zich mee (Wollaert, 2019):
- Is de onderwijsinstelling voldoende gefocust op duurzaamheidsuitdagingen? En signaleert de onderwijsinstelling ook de bevindingen over duurzaamheidsuitdagingen, is ze een trendwatcher?
- Is de onderwijsinstelling een deel van het duurzaamheidsprobleem, of een deel van de oplossing ervan? Neemt ze een rol op in het duurzaamheidsdebat en heeft ze zo impact?
- Is de onderwijsinstelling een ‘change maker’? Is ze gericht op innovatie?
- Is de onderwijsinstelling een ‘game changer’? Werkt ze mee aan een duurzame samenleving, neemt ze een rol op in die transitie?
Maar hoe kan je als docent, naast andere stakeholders, door duurzaamheidseducatie hierin een actieve rol opnemen? En hoe moet aandacht voor duurzaamheidskwesties vorm krijgen in de praktijk? De meningen daarover lopen uiteen.
We brengen er enkele in beeld. Beweeg met je cursor over de tekstbalonnen en het blanco figuurtje onderaan in de tekening. Dit blanco figuurtje ben jij: welke ervaring wil jij erbij leggen? Noteer in je notitieboek.
Hou je muis over de nummers om de verschillende meningen te lezen.
Zelf aan de slag
Vragen uit het notitieboek:
- Wat is jouw mening hierover? Wat zou jij invullen in jouw tekstballon?
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst