2.5.3. Stap 2: Krijg inzicht in de huidige situatie
2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
2.5.3. Stap 2: Krijg inzicht in de huidige situatie
Vooraleer je van start gaat met de opmaak van een visie op duurzaamheid voor je opleiding, is het belangrijk om inzicht te krijgen in de huidige situatie (men spreekt ook van een nulmeting). Deze nulmeting kan bestaan uit volgende onderdelen:
- Een analyse van de huidige opleidingscompetenties (= leerresultaten van de opleiding of ook opleidingsspecifieke leerresultaten) en de eindcompetenties van de opleidingsonderdelen (of ook leerresultaten van de opleidingsonderdelen), of van zaken als competentiematrix op vlak van duurzaamheid.
- Een bevraging bij de docenten binnen de opleiding. Hiermee wil je volgende zaken te weten komen:
- wat de verschillende docenten verstaan onder duurzaamheid.
- hoe ze werk maken van de duurzame leerresultaten die de opleiding of het opleidingsonderdeel vooropstelt, of wat er los daarvan gebeurt in de verschillende opleidingen en opleidingsonderdelen op vlak van duurzaamheid.
- aan welke duurzaamheidscompetenties er wordt gewerkt.
- of ze bruggen slaan op vlak van duurzaamheid met andere actoren binnen de instelling, met onderzoek en/of met de samenleving, zo ja met wie en hoe.
Een aantal voorbeelden uit de praktijk:
Zelfanalysekader Ugent
|
Curriculumscan
KU Keuven |
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst