1.5.2.3. Donutmodel
1.5.2. Allerhande kaders voor duurzaamheid
7 minuten
Schema naar Raworth, 2017
Het Donutmodel (Raworth, 2017) kwam al aan bod in 1.3.1. Diverse stromingen en interpretaties, waar de transformatieve interpretatie van duurzaamheid geduid wordt.
Raworth koppelt haar economisch model aan het genest model van de 3 P’s. In het centrum van de donut, in de middelste cirkel, of ‘the safe and just space for humanity’ (Prosperity), kan de mens ecologisch verantwoord én rechtvaardig de samenleving vormgeven.
De planeet is de buitenste cirkel (Planet), waarbinnen de mensen leven door middel van een sociaal-economisch verdelingssysteem (Prosperity) én met respect voor sociale rechtvaardigheid (People).
In Donuteconomie. In zeven stappen naar een economie voor de 21e eeuw baseert Kate Raworth zich op een wereldwijde verzameling van wetenschappelijke data om aan te geven waar we momenteel de grenzen van de ‘Donut’ overschrijden (zie de rode spots in de tekening) (Raworth, 2017).
Schema naar Raworth, 2017
In de binnenste – sociale – cirkel toont ze dat momenteel geen enkel onderdeel van het sociale fundament voor iedereen in de wereld bereikt wordt. Vooral voor de indicatoren gezondheid, politieke inspraak en sociale gelijkheid kleurt het gat in de Donut rood. In de buitencirkel schieten de indicatoren klimaatverandering, stikstof- en fosforverzadiging, grondconversie en vermindering van de biodiversiteit uit de Donut. Hiervoor worden dus de natuurlijke grenzen ruimschoots overschreden. Aantasting van de ozonlaag, verzuring van de oceanen en zoetwateronttrekking respecteren de planetaire plafonds. Nog niet alle segmenten van het model zijn becijferd.
We laten in twee filmpjes Kate Raworth aan het woord.
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst