Vooraleer je doorheen deze module te bewegen, wijzen we je even de weg:
- De module is lineair opgebouwd.
Ideaal begin je met hoofdstuk 1 en eindig je met hoofdstuk 3. De kennis bouwt zich dus gaandeweg op. Wie bv. later in een hoofdstuk invalt, zal mogelijk bepaalde inzichten missen. Het staat natuurlijk vrij dit leerpad te doorlopen zoals het jou het best uitkomt.
- Hoeveel tijd moet je voorzien?
Tijdsaanduidingen helpen je in te schatten hoeveel tijd je voor een onderdeel nodig hebt. Als je meer dan vijf minuten leestijd nodig hebt, exclusief oefeningen en praktijkvoorbeelden, vermelden we het bij het begin van een onderdeel.
De hele module doorlopen vraagt één werkdag (exclusief oefeningen, cases en werkvormen die je optioneel kan bekijken). Inclusief deze oefeningen en praktijken moet je minimum 2 à 3 dagen voorzien.
- Reflecties hou je bij via het notitieboek.
Je kan een notitieboek downloaden waarin je antwoorden op vragen doorheen deze module verzamelt. Die vragen worden telkens met dit icoon ingeleid:
In combinatie met dit online leerpad lopen er binnen je universiteit begeleide leertrajecten. We moedigen je aan om de inhoud van je notitieboek tijdens deze trajecten te delen met collega-docenten en/of pedagogische ondersteuners. Via contact vind je eveneens de weg naar de verantwoordelijke voor deze leermodule binnen je instelling.
- We ontvangen graag je feedback.
In het notitieboek vind je ook een korte evaluatie. Zo kan je je ervaring met deze leermodule delen. Wij zijn er ons van bewust dat dit leerpad nog verder kan groeien. We lezen en verwerken graag jouw reflecties.
- We passen voor een deelnamecertificaat.
We testen niet en reiken geen certificaat uit. Alles is gericht op jouw motivatie om met uitdagende duurzaamheidsthema’s aan de slag te gaan.
Duik verder in de inleiding door 'volgende' aan te klikken en krijg zo meer inzicht in het belang van duurzaamheideducatie.
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst