Waarover gaat dit hoofdstuk?
Een Whole Institution Approach (WIA) is een integrale aanpak waarbij alle domeinen binnen een instelling bijdragen aan de transitie naar een duurzame hogeronderwijsinstelling.
In deze module leer je door een WIA- bril naar duurzaamheidseducatie te kijken. Zo ontdek je opportuniteiten die kunnen leiden tot initiatieven die je duurzame praktijk kunnen versterken. Tenslotte komt jouw duurzaam engagement de hele instelling en ook breder, de hele samenleving, ten goede.
We vertrekken hierbij van het eenvoudige maar ook logische idee: think big, begin small, act now. We bieden een hands-on raamwerk aan waar je makkelijk zelf, of op teamniveau, mee aan de slag kan.
Hoofdstuk 3 is dus bedoeld voor jou als individuele lesgever en geeft een antwoord op de vraag ‘hoe kan ik van de dynamieken in mijn instelling gebruik maken om mijn eigen praktijk te versterken?'
Doelstellingen van dit hoofdstuk
Na het doorlopen van dit hoofdstuk:
- Kan je omschrijven wat het belang/de meerwaarde is van de WIA voor duurzaamheidseducatie;
- Kan je aan de slag met het WIA raamwerk om je inspanningen rond duurzaamheidseducatie (individueel of met je collega’s) te versterken;
- Ben je geprikkeld om samen met collega’s en/of studenten uitdagingen aan te pakken rond het implementeren van duurzaamheidseducatie in je opleiding.
Duik verder in hoofdstuk 3 door 'volgende' aan te klikken en krijg energie om via een Whole Institution Approach aan de slag te gaan.
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst