2.5.2. Stap 1: Breng een groep geëngageerde mensen samen
2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
2.5.2. Stap 1: Breng een groep geëngageerde mensen samen
Breng een groep geëngageerde mensen samen en duid 1 of 2 trekkers aan (bij voorkeur mensen die hiervoor ook een mandaat én werktijd krijgen). Opleidingen die zo’n proces reeds bewandelden, geven telkens aan dat zo’n groep met trekker(s) onontbeerlijk is om het traject gaande te krijgen en te houden.
Denk hierbij ruim: ook onderwijsondersteuners bij je eigen (facultaire of universiteitsbrede) onderwijsondersteuningsdiensten, duurzaamheidscoördinatoren, administratief personeel en studenten(vertegenwoordigers) kunnen hier een rol spelen. Je kan mogelijk vertrekken van een groep die reeds bestaat zoals bv. de opleidingscommissie.
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst