1.3. Een waaier aan denkkaders
1. Duurzaamheid: kader en begripsafbakening
1.3. Een waaier aan denkkaders
Doorheen de tijd ontstonden diverse interpretaties, stromingen en visies rond duurzame ontwikkeling, elk met eigen modellen en bewegingen. Hopwood et al. (2005) systematiseerde die interpretaties aan de hand van heldere kenmerken.
We lichten dit toe met voorbeelden (1.3.1. Diverse stromingen en interpretaties). Daaruit wordt ook duidelijk dat duurzame uitdagingen een politiek, sociaal en persoonlijk karakter hebben.
Met enkele oefeningen helpen we je om meer affiniteit te krijgen met deze interpretaties en visies (1.3.2. Uitdagingen met een politiek, sociaal en persoonlijk karakter).
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst