In dit online leerplatform verken en ontdek je hoe je duurzaamheidseducatie kwaliteitsvol kan vertalen naar je onderwijspraktijk.
Er zijn drie hoofdstukken:
1. Duurzaamheid: kader en begripsafbakening
In dit hoofdstuk verwerf je inzicht in de verschillende interpretaties van het begrip duurzaamheid
2. Duurzaamheid in de onderwijspraktijk: duurzaamheidseducatie
Hier leer je hoe je duurzame inhouden kan integreren en hoe je gepaste werkvormen en evaluatievormen kan inzetten zodat je studenten de nodige duurzaamheidscompetenties verwerven.
3. De onderwijsinstelling als duurzame leer- en leefomgeving
In dit hoofdstuk tenslotte ontdek je hoe je deze duurzaamheidseducatie kan versterken door samenwerking te zoeken met verschillende actoren binnen en buiten je instelling.
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst