1.4.3. Geen kant-en-klare duurzaamheidsstrategieën
1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
1.4.3. Geen kant-en-klare duurzaamheidsstrategieën
Inzichten en overtuigingen over duurzaamheid die voortdurend kunnen wijzigen en botsen, vragen een behoedzame aanpak.
“Om (dergelijke) sociotechnische systemen te beïnvloeden in de richting van duurzaamheid, volstaan klassieke plannings- en managementinstrumenten niet. We zullen ons met kleine stapjes in een meer duurzame richting moeten bewegen: kritisch voortbouwend op wat er al is, maar zonder absolute zekerheid op succes. Toverformules of kant-en-klare-strategieën om transities te managen richting een duurzame toekomst, bestaan niet. Het gaat veeleer om het zoeken naar mogelijkheden om de blik te verruimen, problemen te herdefiniëren, aannames en interpretatiekaders te vernieuwen, ambitieuze toekomstvisies te creëren, nieuwe actoren te betrekken, rollen te herdenken en te experimenteren met duurzame praktijken en technologieën.” (Van Poeck, 2017, p. 11)
Hoe zit het in je eigen onderwijsinstelling?
In hoofdstuk 3 passen we deze gedachtegang toe op de eigen onderwijsinstelling. We stellen de vraag welke betekenisvolle stappen een instelling kan zetten om de ambitie om een duurzame opleidingsinstelling te zijn, waar te maken. Een pasklaar routeplan van A tot Z geven kan niet. Elke instelling is immers uniek, qua visie, organisatie en historisch archief. Het routeplan zal stap voor stap, via experimenten en aangepaste participatieve processen, vorm krijgen op maat van de instelling. Een 'Kijkwijzer' zoals uitgewerkt in 'wegwijzer 2' van hoofdstuk 3 (3.3.3.2 Een Kijkwijzer voor de whole institution approach), kan hierbij ondersteuning bieden.
Zelf aan de slag
Enkele vragen die je je alvast kan stellen. De antwoorden kan je kwijt in je notitieboek:
- Welke interpretatiekaders en toekomstvisie hanteert jouw instelling om duurzaamheidsstrategieën uit te werken?
- Welke actoren worden betrokken in en bij deze toekomstvisie?
- En waar zou jij – met de kennis die je hebt – jouw onderwijsinstelling plaatsen in het schema van Hopwood (zie 1.3.1. Diverse stromingen en interpretaties)?
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst