1.4.1. Routines en waarden in vraag gesteld
1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
1.4.1. Routines en waarden in vraag gesteld
Duurzame ontwikkeling is onlosmakelijk verbonden met een context van dissensus. Niet alleen dagelijkse routines komen in het gedrang, veranderingsprocessen zorgen ook voor conflicten in waarden en normen. Het debat over de interpretatie van duurzame ontwikkeling stopt nooit. Dat zou trouwens niet wenselijk en ook niet haalbaar zijn. Achter elke interpretatie gaat steeds een wereldbeeld, levensbeschouwing (of paradigma) of ideologie schuil. Het gaat dan ook vlug over macht en belangen. Daarom is het belangrijk zich bewust te zijn van de verschillende interpretaties van duurzaamheid die leven binnen een groep en erover in gesprek te gaan. Verschillende interpretaties leiden immers tot:
- een andere ‘framing’ van het probleem;
- andere mogelijke oplossingen;
- andere mogelijke strategieën.
Dit sijpelt ook door in het actuele maatschappelijke debat in de sociale media en op straat. Denk bijvoorbeeld aan basisbewegingen die pleiten voor een ‘rechtvaardige transitie’: climate justice, de beweging van de gele hesjes … Al deze bewegingen willen maatschappelijke verandering gelinkt aan duurzame uitdagingen.
In dit audiofragment duidt prof. Matthias Lievens van KU Leuven dat we de studenten moeten leren omgaan met de diverse en complexe aspecten van de duurzame (ecologische) crisis, waar waarschijnlijk wel nooit consensus zal over bestaan:
De volgende hoofdstukken reiken handvatten aan om hiermee om te gaan, zowel in relatie tot studenten (zie hoofdstuk 2) als in relatie tot collega’s, studenten en andere instellingsbetrokkenen (zie hoofdstuk 3).
Zelf aan de slag
In je notitieboek kan je aan de slag rond volgende reflectievraag:
- Waaraan merk je in jouw docententeam of tussen studenten dat het lastig kan zijn om dagelijkse routines en normen en waarden in vraag te stellen? Probeer een concreet voorbeeld te geven.
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst