Inleiding
Bruyninckx, H. (2018, oktober 17–19). Transitions in knowledge for knowledge in transitions: Towards a paradigm shift in higher education? [Keynote]. Future Forward, Summit on Sustainable Higher Education, Brussels, Belgium. https://www.futureforwardsummit.com/ff-keynotes
Hugé, J., Lambrechts, W., Denekens, J., Audenaert, L., & Schildermans, P. (2020). Unieke kansen voor het hoger onderwijs. Over transitiepaden en ambitieniveaus. Thema 2/20, themahogeronderwijs.org, 2/20, p. 12 – p. 16.
Wollaert, P. (2019, 11 oktober). Agenda 2030 & the Sustainable Development Goals: A Moral Compass and Action Plan for Just Transition in Higher Education [Powerpoints]. Geraadpleegd van SDG lecture Odisee CenSE
Hoofdstuk 1
1.2. Goed leven met respect voor de natuur
Global Footprint Network. (2018, 23 april). Correlation of ecological footprint (2008) and the human development index (2012). [Grafiek]. Geraadpleegd van https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/figures/correlation-of-ecological-footprint-2008
1.3. Een waaier aan denkkaders
Hopwood, B., Mellor, M. O’Brien, G. (2005). Sustainable development: mapping different approaches. Sustainable Development, 13(1), 38-52. DOI: 10.1002/sd.244
1.3.1. Diverse stromingen en interpretaties
11.11.11 in 5 minuten. (z.d.). 11.11.11. Geraadpleegd 6 oktober 2020, van https://11.be/wat-en-waarom
Ecomodernist Manifesto. (z.d.). An Ecomodernist Manifesto. Geraadpleegd 6 oktober 2020, van http://www.ecomodernism.org/nederlands/
Mapping the views on sustainable development (Hopwood et al., 2005) [redrafted]. (2010, 1 januari). [Grafiek] Geraadpleegd van https://www.researchgate.net/figure/Mapping-the-views-on-sustainable-development-Hopwood-et-al-2005-redrafted_fig2_266035789
Meynen, N. (2020). Frontlijnen, een reis langs de achterkant van de wereldeconomie (tweede herziene druk: februari 2020). Berchem, België: uitgeverij EPO vzw.
Pauli, G. (z.d.). The Blue Economy. 10 Years 100 Innovations 100 Million Jobs. Geraadpleegd 6 oktober 2020, van https://www.gunterpauli.com/the-blue-economy.html
Piketty, T. (2014). Capital in the Twenty-First Century. (1ste ed.). Harvard University Press. ISBN 978-0674430006
Raworth, K. (2017). Donuteconomie. In zeven stappen naar een economie voor de 21e eeuw (druk 1). Nederland: Nieuw Amsterdam
Rockström, J., Steffen, W., Noone, K. et al. (2009). A safe operating space for humanity. Nature, 461, 472–475. https://doi.org/10.1038/461472a
Sachs, W. (1999). Planet Dialectics. Explorations in Environment and Development (eerste druk). London/New York: Zed Books.
Van Oyen, S. (2013). De Milieu-Kuznets curve: een empirisch onderzoek voor SO2 en CO2 (Masterscriptie). Geraadpleegd van https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/062/139/RUG01-002062139_2013_0001_AC.pdf
Van Poeck, K., Block, T., De Paepe, M., Bleys, B., Van de Velde, R., Liagre, L., & Van de Poele, L. (2017). Duurzame ontwikkeling als een rode draad. Opleidingen aan de Universiteit Gent in transitie.
1.3.2. Uitdagingen met een politiek, sociaal en persoonlijk karakter
Block, Th. (2019). Het politieke karakter van duurzaamheidsvraagstukken. Coene J., Raeymaeckers P., Hubeau B., Marchal S., Remmen R. en Van Haarlem A. (reds.), Armoede en Sociale Uitsluiting, Jaarboek 2019 (pp.47-66). Leuven/Den Haag: Acco.
De Europese Green Deal [Mededeling van de Europese Commissie]. (2019, 11 december). Geraadpleegd van https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?qid=1588580774040&uri=CELEX:52019DC0640
De Europese Green Deal [Mededeling van de Europese Commissie]. (2019, 11 december). [Diagram] Geraadpleegd van https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?qid=1588580774040&uri=CELEX:52019DC0640
From the outside in. (2018, 28 september). MVO Vlaanderen. https://www.mvovlaanderen.be/inspiratie/outside
Ons verhaal. (z.d.). The Shift. Geraadpleegd 6 oktober 2020, van https://theshift.be/nl/about-us/our-story
Onze missie & werking. (z.d.). Bond Beter Leefmilieu. Geraadpleegd 6 oktober 2020, van https://www.bondbeterleefmilieu.be/onze-missie-werking
Our Demands. (z.d.). Extinction Rebellion Belgium. Geraadpleegd 6 oktober 2020, van https://www.extinctionrebellion.be/en/
United Nations. (2015). Transforming our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development. Geraadpleegd van https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingourworld/publication
Waarden als leidraad. (z.d.). NewB. Geraadpleegd 6 oktober 2020, van https://www.newb.coop/nl/values
1.4.2. Voortschrijdend inzicht
Kenis, A., & Lievens, M.(2012). De Mythe van de groene economie. Berchem-Antwerpen, België: uitgeverij EPO en uitgeverij Jan van Arkel.
Twee uitblinkers voor het milieu: de spaarlamp en ledlamp. (z.d.). Recupel. Geraadpleegd 6 oktober 2020, van https://www.recupel.be/nl/blog/twee-uitblinkers-voor-het-milieu-de-spaa…
Recycling ledlampen is complex dossier. (2019, 15 augustus). Light Rec Nederland. Geraadpleegd van https://www.lightrec.nl/nieuws/newsroom/recycling-ledlampen-is-complex-dossier.html
Verdien geld met licht. (z.d.). Philips. Geraadpleegd 6 oktober 2020, geraadpleegd van https://www.lighting.philips.be/systemen/aanbod-van-pakketten/winkels-en-horeca/light-as-a-service-retail
Waarom Rotterdam zijn lage-emissiezone afbouwt. (2019, 27 december). BRUZZ. Geraadpleegd van https://www.bruzz.be/mobiliteit/waarom-rotterdam-zijn-lage-emissiezone-afbouwt-2019-12-27
1.4.3. Geen kant-en-klare duurzaamheidsstrategieën
Van Poeck, K., Block, T., De Paepe, M., Bleys, B., Van de Velde, R., Liagre, L., & Van de Poele, L. (2017). Duurzame ontwikkeling als een rode draad. Opleidingen aan de Universiteit Gent in transitie.
1.4.4. Nieuwe actoren - nieuwe vormen van participatie
Scientists4Climate. (2019, 30 januari). Letters/Reports. Scientists for Climate. https://www.scientists4climate.be/open-letters/
Burgerpanel moet kloof tussen burger en bestuur in Mechelen verkleinen. (2019, 25 november). vrtNWS. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/11/25/burgerpanel-moet-kloof-tussen-b…
+ citeren in tekst.
Stadsacademie: collaboratorium voor Gentse duurzaamheidsvraagstukken. (z.d.). Centrum voor Duurzame Ontwikkeling. Geraadpleegd 6 oktober 2020, van https://www.cdo.ugent.be/network/stadsacademie-collaboratorium-voor-gentse-duurzaamheidsvraagstukken
1.5.1. Het Brundtlandrapport: de klassieke definitie
Holden, E., Linnerud, K., & Banister, D. (2014, 6 april). Sustainable development: Our Common Future revisited. ScinceDirect Journals & Books. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959378014000727#bib0225
Holden, E., Linnerud, K., & Banister, D. (2014, 6 april). Sustainable development: Our Common Future revisited. ScinceDirect Journals & Books. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959378014000727#bib…
Hugé, J. (2012). Are we doing the ‘right’ things the ‘right’ way? Discourse and practise of Sustainability Assessment in North and South (PhD thesis). ULB/VUB, Brussel.
United Nations. (1987, 20 maart). Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future. United Nations Department of Economic and Social Affairs Sustainable Development. Geraadpleegd van https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/5987our-common-future.pdf
1.5.2.1. Triple P-model (zwakke duurzaamheid)
A level Business Revision - Elkington’s Triple Bottom Line. (2017, 10 juni). YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Iu7Er1yujWY&ab_channel=TakingTheBiz
Elkington, J. (1997). Cannibals with Forks: The Triple Bottom Line of 21st Century Business: Vol. Druk 1999. Capstone.
Elkington, J. (2012, 4 augustus). John Elkington of Volans and SustainAbility on corporate social responsibility. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=MA6l-Pi0KcU
Elkington, J. (2018, 25 juni). 25 Years Ago I Coined the Phrase “Triple Bottom Line.” Here’s Why It’s Time to Rethink It. Harvard Business Review. https://hbr.org/2018/06/25-years-ago-i-coined-the-phrase-triple-bottom-line-heres-why-im-giving-up-on-it
Kenton, W. (2020, 27 juli). Triple Bottom Line (TBL). Investopedia. https://www.investopedia.com/terms/t/triple-bottom-line.asp
John Elkington explains why sustainability will be a long-lasting concept. (2015, 3 juni). YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Y-Wa7JHk1VA&ab_channel=BonnConferenceforGlobalTransformation
1.5.2.2. Genest model van de drie P’s (sterke duurzaamheid)
Film duurzaamheid in onderzoek. (z.d.). Departement Omgeving. Geraadpleegd 9 oktober 2020, van https://www.omgeving.vlaanderen.be/film-duurzaamheid-in-onderzoek
Leyssens, J. (2013, 18 februari). Naar een 21ste eeuws model voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. MO*. https://www.mo.be/zeronaut/naar-een-21ste-eeuws-model-voor-maatschappel…
MO*. (2013, 18 februari). Genest model 3 P’s [Illustratie]. MO*. https://www.mo.be/zeronaut/naar-een-21ste-eeuws-model-voor-maatschappel…
1.5.2.3. Donutmodel
1. Change the Goal - 1/7 Doughnut Economics. (2017, 2 april). YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Mkg2XMTWV4g&ab_channel=DoughnutEconomicsActionLab
Kate Raworth on Growth. (2014, 25 maart). YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=2_AMEAnWyRk&ab_channel=RSA
Raworth, K. (2017). Donuteconomie. In zeven stappen naar een economie voor de 21e eeuw (druk 1). Nederland: Nieuw Amsterdam
1.5.2.4. Het 5P-model
SDG’s.be. (2016, oktober). Duurzame Ontwikkelingsdoelen. Onze wereld tranformeren. Dieter Vander Beke. https://www.sdgs.be/sites/default/files/content/brochure_sdgs_nl_nr.pdf
1.5.2.5. De Sustainable Development Goals
KULeuven The UN Sustainable Development Goals: an Interdisciplinary Academic Introduction. (z.d.). edX. Geraadpleegd op 3 september 2021, van https://www.edx.org/course/the-un-sustainable-development-goals-an-inte…
Le Blanc, D. (2015, maart). Towards integration at last? The sustainable development goals as a network of targets. United Nations. Department of Economic & Social Affairs. https://www.un.org/esa/desa/papers/2015/wp141_2015.pdf
SDG’s.be. (2016, oktober). Duurzame Ontwikkelingsdoelen. Onze wereld tranformeren. Dieter Vander Beke. https://www.sdgs.be/sites/default/files/content/brochure_sdgs_nl_nr.pdf
Understanding the Dimensions of Sustainable Development. (2017, 22 augustus). YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=pgNLonYOc9s&ab_channel=simpleshow
1.5.2.6. SDG’s en 5P’s gecombineerd: een uitdaging voor het onderwijs
Van Damme, D. (7 mei 2020). Why education and global competence will be key for the success of the SDGs [Powerpoint]. Geraadpleegd van www.globaleducation.be/webinar
1.6. Duurzaamheid – een tijdlijn
De Bosatlas van duurzaamheid. (2019). Noordhoff Uitgevers Groningen
Elkington, J. (1997a). Cannibals with Forks: The Triple Bottom Line of 21st Century Business. Capstone.
Grober, U. (2013). Die Entdeckung der Nachhaltigkeit: Kulturgeschichte eines Begriffs. München Verlag Antje Kunstmann GmbH.
Landschap in Nederland. Waterveiligheid door de eeuwen heen. (z.d.). Landschap in Nederland. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Geraadpleegd 12 oktober 2020, van https://www.landschapinnederland.nl/waterveiligheid-door-de-eeuwen-heen#:~:text=Een%20belangrijk%20deel%20van%20de,de%20nabijgelegen%20akkers%20te%20voorkomen.&text=Veel%20dijken%20zijn%20aangelegd%20om%20bestaand%20land%20te%20beschermen
Lovgren, S. (2017, 9 november). Ondergang van Angkor Wat door klimaatverandering is les voor het heden. National Geographic. https://www.nationalgeographic.nl/milieu/2017/04/ondergang-van-angkor-wat-door-klimaatverandering-les-voor-het-heden
Meadows, D., Meadows, D., Randers, J., & Behrens III, W. W. (1972). The Limits to growth: a global challenge. Universe Books.
Millenium Declaration. (2000, 6 september). United Nations. https://www.un.org/en/development/devagenda/millennium.shtml
SDG’s.be. (2016, oktober). Duurzame Ontwikkelingsdoelen. Onze wereld tranformeren. Dieter Vander Beke. https://www.sdgs.be/sites/default/files/content/brochure_sdgs_nl_nr.pdf
Sierra Club Mission Statement. (z.d.). Sierra Club. Geraadpleegd 12 oktober 2020, van https://www.sierraclub.org/policy
Schaeken, S. (2017). ZUID-ZUID SAMENWERKING IN LATIJNS-AMERIKA: BELEID VERSUS PRAKTIJK (Wetenschappelijke verhandeling). Universiteit Gent. https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/352/678/RUG01-002352678_2017_0001_AC.pdf
Thoreau, H. D. (2017). Wandelen. Op zoek naar de verloren natuur. Histrorische Uitgeverij Groningen
UN Department of Economic and Social Affairs. (1992). Agenda 21. UNCED. https://sdgs.un.org/publications/agenda-21-16913
United Nations. (1987, 20 maart). Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future. United Nations Department of Economic and Social Affairs Sustainable Development. Geraadpleegd van https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/5987our-common-future.pdf
United Nations. (2015). Transforming our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development. Geraadpleegd van https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingourworld/publication
Wollaert, P. (12 maart 2020). Agenda 2030 & the Sustainable Development Goals: An Action Plan and Moral Compass for Just Transition Policy-Making & Management [Powerpoint]. Geraadpleegd van: http://teachup2030.be/wp-content/uploads/2020/03/Keynote-CIFAL-Flanders-Peter-Wollaert.pdf
1.7.1. Drie soorten problemen
Departement Leefmilieu, Natuur en Energie, & Hugé, J. (2015, april). Duurzaamheid in onderzoek. Adviesnota. Departement Leefmilieu, Natuur en Energie. https://www.vlaanderen.be/publicaties/duurzaamheid-in-onderzoek-adviesnota
Departement Leefmilieu, Natuur en Energie, & Hugé, J. (2015, april). Duurzaamheid in onderzoek. Adviesnota. Departement Leefmilieu, Natuur en Energie. https://www.vlaanderen.be/publicaties/duurzaamheid-in-onderzoek-adviesnota
Duurzaamheid in onderzoek. (2016, 27 juni). Departement Omgeving. https://www.omgeving.vlaanderen.be/film-duurzaamheid-in-onderzoek
Fifth Assessment Report - Synthesis Report. (2014, 9 december). Slideshare. https://www.slideshare.net/IPCCGeneva/fifth-assessment-report-synthesis…
NASA Goddard. (2018, 4 januari). NASA Sees Definitive Evidence of the Montreal Protocol’s Success. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=uVeTJSIbGm8&feature=emb_logo&ab_channel=NASAGoddard
Seager, T., Selinger, E., & Wiek, A. (2012). Sustainable Engineering Science for Resolving Wicked Problems. Journal of Agricultural and Environmental Ethics, 25(4), 467–484. https://asu.pure.elsevier.com/en/publications/sustainable-engineering-science-for-resolving-wicked-problems
1.7.2. Duurzaamheidsproblemen - korte en lange termijn
Foyer vzw Molenbeek Brussel. (z.d.). MigratieMuseumMigration. Foyer vzw. Geraadpleegd 12 oktober 2020, van https://migratiemuseummigration.be/
Jones, P. T., & Jacobs, R. (2007). Terra Incognita. Globalisering, ecologie en rechtvaardige duurzaamheid (Tweede druk). Academia Press, Gent.
Paredis, E., & Block, T. (2019). Het politieke karakter van duurzaamheidsvraagstukken. In J. Coene, P. Raeymaeckers, B. Hubeau, S. Marchal, R. Remmen, & A. Van Haarlem (Reds.), Armoede en Sociale Uitsluiting: Vol. Jaarboek 2019 (pp. 47–66). Acco: Leuven/Den Haag.
1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
Degroote, G. (2018, 9 juli). NIEUWE CO2-NORMEN SCHUDDEN DE MARKT DOOR ELKAAR [Blog]. Pitpoint Clean Fuels. https://www.pitpointcleanfuels.com/be/blog-nieuwe-co2-normen-schudden-d…
Dosogne, L. (2000, 31 maart). Vlezig kunstwerk van Jan Fabre zorgt voor rel. Gazet van Antwerpen. https://www.gva.be/cnt/oid84862/archief-vlezig-kunstwerk-van-jan-fabre-zorgt-voor-rel
El-Sherif, N. (2019, 24 april). Gendergelijkheid in België? Grote stappen voor België, kleine stappen voor vrouwen. MO*. https://www.mo.be/analyse/gendergelijkheid-belgi-grote-stappen-voor-belgi-kleine-stappen-voor-vrouwen
Gyssels, A., & Mayeur, J. (2019, 19 september). Wat als straks weer een Pia om hulp vraagt? “Alleen betalen wanneer een medicijn echt werkt”. Nieuwsblad. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190918_04615618
Hendrikckx, K. (2018, 14 juni). “Functievermenging aan kanaal blijft dode letter”. BRUZZ. https://www.bruzz.be/stedenbouw/functievermenging-aan-kanaal-blijft-dode-letter-2018-06-14
Poosen, F. (2019, 22 mei). Eerst zocht hij Syriëstrijders, nu brengt hij stuk over familiedrama’s: is Milo Rau een schandaalregisseur of briljante theatermaker? Nieuwsblad. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190522_04416863
Verkooppunten Thomas Cook België failliet: 500 werknemers verliezen wellicht hun job. (2019, 30 september). Het Laatste Nieuws. https://www.hln.be/binnenland/verkooppunten-thomas-cook-belgie-failliet-500-werknemers-verliezen-wellicht-hun-job~addc9e43
1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
UNESCO: Sustainable development begins with education. (z.d.). UNESCO. Geraadpleegd 15 oktober 2020, van https://en.unesco.org/news/unesco-sustainable-development-begins-educat…
Hoofdstuk 2
2.3.1. Duurzaamheidscompetenties in je opleiding/opleidingsonderdeel
Bigs, J. (1996). Enhancing teaching through constructive alignment. Sustainability Science, 6, 203–218 . High Educ 32, 347–364. https://doi.org/10.1007/BF00138871
Rieckmann, M. (2018) Learning to transform the world: key competencies in education for sustainable development
Wals, A. (2015). Beyond unreasonable doubt: education and learning for socio-ecological sustainability in the anthropocene. Wageningen University
Wiek, Withycombe, L., L. Redman, C. (2011). Key competencies in sustainability: a reference framework for academic program development. Sustainability Science, 6, 203–2182.3.2.6. Competentie zelfbewustzijn2.3.2.6. Competentie zelfbewustzijn
2.3.2.6. Competentie zelfbewustzijn
Wiek, Withycombe, L., L. Redman, C. (2011). Key competencies in sustainability: a reference framework for academic program development. Sustainability Science, 6, 203–218
Hoofdstuk 3
3.1. Inleiding: de hele instelling betrekken bij duurzaamheidseducatie
Hugé, J., Lambrechts, W., Denekens, J., Audenaert, L., & Schildermans, P. (2020). Unieke kansen voor het hoger onderwijs. Over transitiepaden en ambitieniveaus. Thema 2/20, themahogeronderwijs.org, 2/20, p. 12 – p. 16.
3.2. Een geïntegreerde benadering: hoe pak je dat aan?
EAUC. (2023.2. Een geïntegreerde benadering: hoe pak je dat aan?0). Sustainability Leadership Scorecard. EAUC, The Alliance for Sustainability Leadership in Education. https://www.eauc.org.uk/sustainability_leadership_scorecard + zie ook film: (2014, 14 oktober). An introduction to Learning in Future Environments. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Ms4-cLywyd4
Rieckmann, M., Mindt, L., & Gardiner, S. (2017, maart). The Whole-Institution Approach UNESCO. ResearchGate. https://www.researchgate.net/figure/The-whole-institution-approach-UNESCO-2014a-89_fig1_314871233
Robinson, J. (z.d.). PROFESSOR JOHN B. ROBINSON. PROFESSOR JOHN B. ROBINSON. Geraadpleegd 19 oktober 2020, van http://johnbrobinson.info/academic-bio/
Vlaamse Overheid. (2020). Handleiding Organisatiecultuur [Presentatieslides]. Overheid Vlaanderen. https://overheid.vlaanderen.be/toolbox/toolbox-waarden/organisatiecultuur
3.3.1. De structuur van je instelling: het piramidemodel
Deklerck, J.. Delinquentie en haar context bekeken vanuit een cyclisch model van ‘integratie-desintegratie’. Diss. doct. KU Leuven in de Criminologische Wetenschappen. Leuven: Afd. Strafrecht, Strafvordering en Criminologie, 2005, IV A, 37-76.
Grin, J., Rotmans, J., & Schot, J. (2010). Transitions to sustainable development: new directions in the study of long term transformative change (1ste editie). Routledge, New York & London.
Laurie, R., Nonoyama-Tarumi, Y., McKeown, R., & Hopkins, C. (2016). Contributions of Education for Sustainable Development (ESD) to Quality Education. Journal of Education for Sustainable Development, 2016(10(2)), 226–242. https://www.researchgate.net/publication/307892218_Contributions_of_Education_for_Sustainable_Development_ESD_to_Quality_Education_A_Synthesis_of_Research
Robinson, J. (z.d.). PROFESSOR JOHN B. ROBINSON. PROFESSOR JOHN B. ROBINSON. Geraadpleegd 19 oktober 2020, van http://johnbrobinson.info/academic-bio/
3.3.2. De cultuur van je instelling: het 5E-model
Jones, P. T., & Demeyere, V. (2009). Terra Reversa, De transitie naar rechtvaardige duurzaamheid. EPO/Jan Van Arkel, Berchem/Utrecht.
Van Poeck, K. (2010, maart). Leren veranderen. Oikos, 54. https://www.oikos.be/tijdschrift/archief/jaargang-2010/oikos-54-3-2010/713-54-05-van-poeck-leren-veranderen/file
Van Poeck, K., Block, T., De Paepe, M., Bleys, B., Van de Velde, R., Liagre, L. & Van de Poele, L. (2017) Duurzame ontwikkeling als een rode draad. Opleidingen aan de Universiteit Gent in transitie. Gent; Universiteit Gent
Robinson, J. (z.d.). Professor John B. Robinson. Geraadpleegd 19 oktober 2020, van http://johnbrobinson.info/academic-bio/
3.3.3. Duurzaamheidseducatie beter omkaderen: concrete wegwijzers
Benton, T., ‘Rights and justice on a shared planet: more rights or new relations ?’ In: Theoretical Criminology, Sage Publications London,Thousand Oaks and New Delhi, 1998,Vol.2(2), 164
Deleye, M., Van Poeck, K., & Block, T. (2018, juli). Duurzaamheid binnen universiteiten en hogescholen. Een multi-level perspectief op het Vlaamse hogeronderwijssysteem. Departement Omgeving Ecocampus Vlaamse Overheid. https://www.vlaanderen.be/publicaties/duurzaamheid-binnen-universiteiten-en-hogescholen-een-multi-level-perspectief-op-het-vlaamse-hogeronderwijssysteem
Departement Omgeving, Vanderstraeten, A., & Gielens, T. (2020, februari). Introductie tot DUURZAAM Human Resources Management in hogescholen en universiteiten. Departement Omgeving Ecocampus.
Hugé, J., Lambrechts, W., Denekens, J., Audenaert, L., & Schildermans, P. (2020). Unieke kansen voor het hoger onderwijs. Over transitiepaden en ambitieniveaus. Thema 2/20, themahogeronderwijs.org, 2/20, p. 12 – p. 16.
ResearchGate. (2017, maart). The Whole-Institution Approach UNESCO. [Illustratie]. Geraadpleegd van: https://www.researchgate.net/figure/The-whole-institution-approach-UNESCO-2014a-89_fig1_314871233
Robinson, J. (z.d.). PROFESSOR JOHN B. ROBINSON. PROFESSOR JOHN B. ROBINSON. Geraadpleegd 19 oktober 2020, van http://johnbrobinson.info/academic-bio/
Rosseel, P. (2020, 20 november). Ja, er is een kans op een derde kerstgolf en dat heeft alles te maken met onze cultuur, die de strategie rauw lust. VRTnws. https://vrtnws.be/p.5wN8N8NJA
SDG Compass. The guide for business action on the SDGs. (z.d.). SDG Compass. Geraadpleegd 12 oktober 2020, van https://sdgcompass.org/wp-content/uploads/2015/12/019104_SDG_Compass_Guide_2015.pdf
Three Horizons. (z.d.). International Futures Forum. Geraadpleegd 19 oktober 2020, van https://www.iffpraxis.com/3h-approach[1]
(2018, 8 augustus). Three Horizons Framework - a quick introduction. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=_5KfRQJqpPU
#Why us. (z.d.). Route2030. Geraadpleegd op 3 september 2021, van https://www.route2030.be/diensten