2.5.1. Inleiding
2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
2.5.1. Inleiding
In de vorige onderdelen hebben we vooral gekeken naar hoe je als individuele docent met duurzaamheid aan de slag kan in je opleidingsonderdeel. In hoofdstuk 3 komt via het concept “Whole Institution Approach” uitgebreid aan bod hoe aandacht voor duurzaamheid op instellingsniveau jouw inspanningen op vlak van je onderwijs kan versterken, en vice versa. In dit deel gaan we specifiek in op het opleidingsniveau.
Elke opleiding zou immers de ambitie moeten hebben om bij te dragen aan een duurzame samenleving. Daarbij heeft duurzaamheid op het niveau van de opleiding aanpakken veel voordelen:
- Duurzaamheid verwerken in de opleidingsvisie werkt motiverend en richtinggevend.
- Er komt meer samenhang in het curriculum (vb. via leerlijnen).
- Je kan overlap of net blinde vlekken over de vakken heen voorkomen. + je staat niet alleen = motiverend en vergroot zichtbaarheid en draagvlak.
Om duurzaamheid op opleidingsniveau te integreren gaan we kort in op 4 stappen die op elkaar voortbouwen:
- Stap 1. Breng een groep geëngageerde mensen samen.
- Stap 2. Krijg inzicht in de huidige situatie.
- Stap 3. Integreer in de onderwijsvisie van een opleiding/faculteit een visie op duurzaamheid.
- Stap 4. Herteken de opleiding.
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst