1.5.2.6. SDG’s, 5P’s en Donut gecombineerd: een uitdaging voor het onderwijs
1.5.2. Allerhande kaders voor duurzaamheid
8 minuten
Schema naar SDG’s.be, 2016
De groene onderste cirkel is die van Planet, die we kennen uit het genest model van de drie P’s en uit het Donutmodel, maar ook uit het 5P-model. Deze planetaire buitencirkel vormt de natuurlijke grens voor de economische activiteiten. Erboven zien we een dubbele cirkel (peace en people) en nog erboven een cirkel voor prosperity. Een stang doorheen alle cirkels houdt alles samen: de partnerschappen.
Elke SDG is in dit schema gelinkt aan één van de cirkels, behalve SDG 17 – die hoort bij de stang.
Steeds meer onderwijsinstellingen, bedrijven en organisaties gebruiken de 17 SDG’s om hun visie rond duurzaamheid richting te geven en te duiden, en om over duurzaamheid te sensibiliseren. Specifiek voor onderwijs is onder ‘SDG 4’ de subdoelstelling 4.7 - Education for Sustainable Development and Global Citizenship - relevant:
“Er tegen 2030 voor zorgen dat alle leerlingen kennis en vaardigheden verwerven die nodig zijn om duurzame ontwikkeling te bevorderen. Onder andere via vorming omtrent duurzame ontwikkeling en duurzame levenswijzen, mensenrechten, gendergelijkheid, de bevordering van een cultuur van vrede en geweldloosheid, wereldburgerschap en de waardering van culturele diversiteit en van de bijdrage van de cultuur tot de duurzame ontwikkeling.”
Een Duurzaam Hoger Onderwijs sluit dus aan bij deze wereldwijde vraag tot actie voor kwaliteitsonderwijs dat bijdraagt aan een duurzame wereld.
Dirk Van Damme (PhD, Universiteit Gent en Senior Counselor bij het Directorate for Education and Skills bij de OESO in Parijs) benadrukte deze oproep tot actie sterk in zijn webinar “Waarom onderwijs en mondiale competenties cruciaal zijn voor het bereiken van de SDG’s?” (Van Damme, D., 2020). Deze keynote geeft een update over waar we staan, tien jaar voor het doeljaar 2030. Hier kan je een deel uit zijn presentatie volgen.
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst