2.3.2. De zes duurzaamheidscompetenties uitgediept
2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
2.3.2. De zes duurzaamheidscompetenties uitgediept
We bekijken elke duurzaamheidcompetentie stap voor stap, volgens een vast stramien:
- Algemene doelstelling van de competentie
- De kennis, vaardigheden en attitudes van deze competentie
- De competentie verder ontleed
- Enkele voorbeelden van leerdoelstellingen voor deze competentie
- Enkele geschikte werkvormen
- Een concrete toepassing van de competentie in een bestaand opleidingsonderdeel
- Aan de slag
Het evalueren van de competenties komt nadien aan bod, om overlap te vermijden.
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst