2.5.5. Stap 4: Herteken de opleiding
2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
2.5.5. Stap 4: Herteken de opleiding
Heb je een algemene visie op duurzaamheid voor de faculteit/opleiding uitgezet? Van hieruit kan je dan de opleiding(en) verder gaan uittekenen? Houd hierbij rekening met de nulmeting en vertrek dus van wat er al bestaat. Deze hertekening zal een bundeling zijn van een aantal ingrepen, we sommen er hier een aantal op:
- Duurzaamheid meer verankeren in de opleidingsspecifieke leerresultaten. Bijvoorbeeld:
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (academische bachelor):
Kritisch reflecteren over de rol van media en duurzaam communicatie in sociale, culturele, economische, psychologische, technologische, politieke, juridische en andere contexten. - Bachelor of Arts in de wijsbegeerte, Bachelor of Arts in de moraalwetenschappen
Heeft kennis van en inzicht in de samenhang tussen filosofische en ethische duurzaamheidsvraagstukken enerzijds en algemene maatschappelijke en culturele fenomenen en wetenschappelijke ontwikkelingen anderzijds. Kan betekenisvolle filosofische vragen identificeren in diverse actuele (maatschappelijke) duurzaamheidsdebatten en op basis daarvan de ingenomen standpunten interpreteren.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (academische bachelor):
- Met de opleidingscommissie bekijken hoe er ruimte, tijd en middelen kunnen vrijgemaakt worden voor meer tijdsintensieve werkvormen, inter- en transdisciplinair onderwijs, werken in kleinere groepen, projectgebaseerd onderwijs, enzovoort.
- Met de studentenraad bespreken of sommige van hun initiatieven duurzaamheid in het onderwijs kunnen versterken, en omgekeerd.
- Met de onderwijsondersteuningsdiensten van je instelling bekijken hoe ze jullie opleiding in dit proces kunnen ondersteunen.
- Docenten van de opleiding aanzetten en ondersteunen tot integratie van duurzaamheid volgens de vooropgestelde visie.
- Nieuwe opleidingsonderdelen opzetten.
- Ruimte creëren voor discipline-overschrijdend projecten opzetten en deze ontwerpen.
- Bachelor- en/of masterbrede praktijkervaringen inbouwen.
- ...
Hoe het verduurzaamheidsproces wordt aangevat kan sterk verschillen. Hierbij bieden we je inkijk in een aantal (lopende) processen:
Leerlijn duurzaamheid, Opleiding Werkkunde – Electrotechniek
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur UGent |
Duurzaam communiceren
Opleiding Meertalige Professionele Communicatie UAntwerpen |
Designsprint
Ecocampus |
Opleiding die met SDG's aan de slag gaat
? |
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst