1.7.2. Duurzaamheidsproblemen - korte en lange termijn
1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
1.7.2. Duurzaamheidsproblemen - korte en lange termijn
De grafiek van Global Footprint Network (1.2. Goed leven met respect voor de natuur) gaf al scherp weer wanneer we een duurzame kwaliteit van leven voor iedereen op deze planeet bereiken. We willen een menswaardige ontwikkeling realiseren binnen de ecologische grenzen van de planeet. De lat ligt blijkbaar hoog en maar heel weinig landen komen in de buurt van die duurzame kwaliteit.
Maar uitstel is geen optie: we worden uitgedaagd op korte termijn keuzes te maken én ernaar te handelen. Propere lucht vandaag betekent minder gezondheidsproblemen morgen. Tegelijk reiken duurzaamheidsuitdagingen, lokaal en mondiaal, natuurlijk veel verder in de tijd.
Een cruciale vraag is of we erin slagen om vandaag onze verantwoordelijkheid op te nemen terwijl we tegelijkertijd plannen maken die noodzakelijk zijn voor alle toekomstige generaties.
Duurzaamheidsuitdagingen plaatsen we dus steeds in een korte-, middellange- en langetermijnperspectief.
Mensen zonder wettig verblijf in België
We schatten het aantal mensen zonder papieren in België tussen de 100.000 en 160.000. In Brussel alleen gaat het vermoedelijk nu al om tienduizenden mensen en spreekt men van de “20ste deelgemeente”. Hoe kunnen we deze mensen vandaag al opvangen, doorsturen, inburgeren, …? En welke scenario’s rond migratie voorzien we voor de toekomst? (Foyer vzw Molenbeek Brussel)
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst