Het is duidelijk dat ‘duurzaamheid in het onderwijs’ niet voor iedereen hetzelfde betekent. De veelheid aan interpretaties is eigen aan de duurzaamheidsgedachte en maakt het begrip duurzaamheid dan ook tegelijk aantrekkelijk en dynamisch, en moeilijk te definiëren. Naast fundamentele kennis over duurzaamheid en de daarmee verbonden zoektocht naar duurzaamheidsstrategieën, doorkruisen ook waarden en zelfs emoties het duurzaamheidsdiscours. De docent (en met hem/haar de studenten), wordt uitgenodigd en uitgedaagd om een brede waaier van competenties in te zetten om met deze complexiteit om te gaan.
Hans Bruyninckx, directeur van het Europese Milieuagentschap:
“We zitten op dit moment in een wetenschappelijke fase waarbij men meer en meer begint te denken in systemen, in complexiteit - zowel in de natuurwetenschappen als in technologie, zowel in de menswetenschappen als in de medische wetenschappen - en we zitten ook met maatschappelijke uitdagingen die erg systemisch en complex zijn. Onderwijs moet hierop inspelen en meer vertrekken vanuit die moeilijke systemische oefening, om vanuit sterke disciplinaire kennis een even sterke geïntegreerde systemische kennis op te bouwen. Dan krijg je op dat soort uitdagingen ook een ander soort antwoorden.“ (Bruyninckx, 2018)
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst