1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
1. Duurzaamheid: kader en begripsafbakening
1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
Zelf aan de slag
Iedereen geeft een invulling aan het begrip duurzaamheid.
Reflectievraag uit het notitieboek:
- Welke concepten, ideeën, waarden, normen en gevoelens associeer jij met ‘duurzaamheid’? Durf breed en out of the box te denken.
Iedereen heeft vanuit een zekere betrokkenheid, hoe groot of hoe klein ook, of vanuit ervaringen, hoe intens die ook waren, een idee van wat duurzaamheid betekent. Dit leerpad zal je meermaals laten ervaren hoe groot de impact van die ervaringen en betrokkenheid op jouw onderwijspraktijk is.
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst