3.3. Een voorbeeld: het verhaal van Rachida
3. Duurzaamheidseducatie door de bril van een Whole Institution Approach (WIA)
3.3. Een voorbeeld
Bekijk eerst de video.
Het verhaal van Rachida brengt het WIA-raamwerk concreet in beeld. Het toont hoe alle verschillende bloembladen van belang zijn om duurzaamheidseducatie te versterken. Bovendien toont dit voorbeeld ook aan hoe je vanuit onderwijs kan bijdragen aan het verduurzamen van andere domeinen (onderzoek, maatschappelijke dienstverlening, interne bedrijfsvoering,…).
Verken hieronder de verschillende acties van Rachida en haar collega’s om te leren hoe de bloembladen bijdragen aan (het versterken van) duurzaamheidseducatie.
Klik op de bloembladen om de acties van Rachida, gelinkt aan elk blad, te bekijken.
- Inleiding
-
Hoofdstuk 1
- 1.1. Wat is duurzaamheid voor jou?
- 1.2. Goed leven met respect voor de natuur
- 1.3. Een waaier aan denkkaders
- 1.4. Duurzaamheid – geen eenduidig verhaal
- 1.5. Duurzaamheid: begripsbepaling
- 1.6. Duurzaamheid– een tijdlijn
- 1.7. Complexe duurzaamheidsuitdagingen – enkele invalshoeken
- 1.8. Hoe sterk is je duurzaamheidsreflex in het dagelijkse leven?
- 1.9. Besluit: rol én impact van onderwijs?
-
Hoofdstuk 2
- 2.1. Duurzaamheid in een opleiding/opleidingsonderdeel
- 2.2. Onderwijzen OVER duurzaamheid
- 2.3. Onderwijzen VOOR duurzaamheid
- 2.4. Duurzaamheidscompetenties evalueren
- 2.5. Werken aan duurzaamheid op opleidingsniveau
- Hoofdstuk 3
- Bronnenlijst